woensdag 6 maart 2013

Schoentjes

Na een verplicht weekje rust (deels ingepland en deels veroorzaakt door een griepje) was het tijd om weer eens naar buiten te gaan om te rennen. Met een temperatuur van boven de 10 graden bleef de lange loopbroek in de kast en mochten de benen weer eens zonlicht zien. Een zonnebril leek me een beetje overdreven alhoewel het niet geheel overbodig was geweest gezien het fel witte vel van mijn twee stelten.
Het lopen viel eigenlijk vies tegen. De totale ‘duurloop’ (ja, echt tussen aanhalingstekens) van 14 km was best zwaar. Het ging dan wel iets sneller dan normaal, vooral veroorzaakt door het zonnetje, de blote benen, het eindelijk weer buiten zijn, maar toch. Ook had ik verwacht dat meneer de knie zich rustig zou houden. En dat was eigenlijk niet echt het geval. Toch overbelast? Toch teveel gedaan? Toch de meniscus?
Na thuiskomst bestudeerde ik mijn loofsloffen en voorlopig stel ik een geheel andere diagnose. Aangezien ik sinds september 2012 fors aan het trainen ben en veel meer kilometers maak dan voorheen zijn mijn loopschoenen veel sneller aan vervanging toe.  Ik loop vanzelfsprekend op meerdere paren (niet tegelijk, alhoewel ik laatst wel  per ongeluk twee verschillende schoenen aan had gedaan) en ik heb recent nog een wedstrijdschoentje gekocht. Maar die trainingsschoenen zijn toch alweer wat ouder. De twee jongste paren lijken redelijk op elkaar (vandaar de verwisseling laatst) en van beide paren is de demping en de steun zo goed als op. Het bovenwerk is zelfs een beetje kapot aan het gaan. Voor een wat kleiner duurloopje is dat niet zo’n probleem maar voor de langere tochten gaat dat uiteindelijk wel doorwerken. Dat in combinatie met  niet echt super geweldige knieĆ«n: tel uit je verlies.
En dus, op de fiets naar de Kuipersdijk, naar  Runnersworld Enschede.
De recentie van Mark de Boer op ProRun maakte me nieuwsgierig naar de New Balance 1080. Op voorraad, goede maat, goede pasvorm, mooi uiterlijk. Klaar. Niet doorzoeken, niet verder kijken, deze neem ik.  Als dan blijkt dat Runnersworld zijn best voor je wil doen om mijn  Sparta- avontuur via New Balance te willen sponsoren is de middag helemaal gemaakt.  Later deze week staan er weer wat langere duurloopjes op het programma. Volgende week weer een mooie omvangsweek: aan de schoenen zal het in ieder geval niet liggen. 
Dank aan Harry Dijk (Runnersworld Enschede). Dank aan New Balance.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten