zondag 30 juni 2013

Cijfertjes

Heel veel lopers (waarvan ik er zelf één ben) zijn met cijfertjes bezig. Snelheidcijfertjes, afstandcijfertjes, startnummer cijfertjes, sommigen zelf met ritme of cadans cijfertjes, hartslagcijfertjes, dagtotaal cijfertjes, week totaal-  maandtotaal- jaartotaal cijfertjes. Er zijn lopers die hele excel- bestanden hebben van al deze cijfertjes. Inclusief het aantal gelopen wedstrijden (met prestatie cijfertjes). Er zijn lopers die het aantal gelopen marathons of ultra’s bijhouden. Lopers houden van cijfertjes.
Ik  houd mijn cijfertjes bij maar slechts van een klein aantal onderdelen. Dag-, maand- en jaartotaal. Geen archief want veel loopjaren ben ik toch kwijt (pc crash). Mijn PR cijfertjes ken ik redelijk uit mijn hoofd alhoewel ik ze van de kortere wedstrijden (800-1500-3000-5000) toch altijd weer even moet opzoeken in een oud looplogboek- schriftje met afbeelding van good old Gerard Nijboer op de voorkant. Het aantal gelopen wedstrijden is mij volledig onbekend. Het aantal gelopen marathons of ultra’s is volledig oninteressant. In  training loop ik beide wekelijks dus wat is de meerwaarde van het bijhouden.
Ik loop zo nu en dan ook  met een hartslagmeter. Eigenlijk alleen na een griep om te checken of het wel verantwoord is om te trainen. En zo nu en dan in een zware trainingsperiode om te checken of de conditie verbeterd en de trainingen niet te zwaar zijn. Ik weet zo ongeveer wel wat een goede hartslag is bij een duurloopje in 11 kmh. Ik was dan ook  blij verrast te zien dat de cijfertjes de afgelopen weken aanzienlijk lager waren dan ooit.
De week- en maand cijfertjes zijn juist weer veel hoger dan ooit. Forse omvang, heel veel kilometers over de heuvels. Wat minder snelheids kilometers want daar kan mijn knie niet zo goed tegen. Het was leuk geweest deze maand af te ronden met een mooi rond cijfertje. Een mooi maandcijfertje wat een mooi gemiddeld dag cijfertje zou opleveren. Mooie ronde cijfertjes zijn geen doel op zich en met het lelijkere cijfertje ben ik ook meer dan tevreden.
Allemaal cijfertjes die in het teken staan van drie cijfers in september: de 246 km in Griekenland.
 Al gaat het dan niet om die cijfers.
Het gaat dan slechts om één ding: deze mytische en heroïsche tocht volbrengen. Daar kan geen cijfer tegenop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten