donderdag 17 april 2014

Wetenschappelijk geslof

Ik heb niet zo heel veel met wetenschap. Binnen de loopsport doe ik veel op gevoel. Natuurlijk heb ik er veel over gelezen. Ervaringen van anderen, wetenschappelijke onderzoeken, weer nieuwe wetenschappelijke onderzoeken, onderzoeken die onderzoeken onderzoeken, etc.  Ik probeer ze te lezen, ik denk er het mijne van. En probeer daarna toch maar weer op mijn gevoel te vertrouwen.
Trainert is wetenschapper. Dat is goed voor mij want het houdt me bij de les en houdt me scherp. Niet dat ik alles meteen aanneem van trainert. Daarvoor ben ik te eigenwijs en teveel een ezel die zich wel vijf keer stoot. 

Enkele dagen geleden kwam trainert met het verzoek of ik mee wilde doen met een wetenschappelijk onderzoek. Ik hoef er niets voor te doen alleen maar de marathon binnen drie uur af te leggen. Die drie uur heeft niets met het wetenschappelijk onderzoek te maken maar alles met de tijd dat de batterijtjes het blijven doen. Die batterijtjes voorzien een vijftal zendertjes van stroom. Die zendertjes zitten in een klein, plastic lucifersdoosje. Die doosjes plakken ze op mijn schoen, enkel, bovenbeen, borst  en rug.  De zendertjes zenden iets naar een ontvanger. De ontvanger is bevestigd aan een fiets en trainert zal dus 42 km lang vlak bij mij fietsen om alle signaaltjes op te vangen. Wat ze gaan onderzoeken is  het effect van vermoeidheid op mijn loopstijl is.
Tja.
Beste onderzoekers: bij deze presenteer ik u de uitslag van uw onderzoek. De laatste kilometers van mijn marathon lijkt mijn loopstijl nergens meer op. Er is nauwelijks  sprake van een zweefmoment. Ik til mijn poten nagenoeg niet meer op en draai mijn onderbeen naar buiten als een soort ganzenpas. Mijn bovenlichaam staat nog enigszins rechtop al zal het geheel zich veel dichter in de buurt van moeder aarde bevinden dan tijdens de eerste 20-25 km. De piepjes van de zendertjes zullen overstemt worden door menselijk gepiep.  Ik hoop maar dat trainert mijn piepjes opvangt en me weet te prikkelen er nog een tandje bij te zetten.

Wat het onderzoek echter extra interessant maakt is dat clubgenoot DR ook meedoet aan het onderzoek. De kans is zeer groot dat hij sneller zal zijn. Snelheid is niet alles. Ik hoop van hem te winnen op schoonheid. De schoonheid van de souplesse. De schoonheid van het lopen op gevoel.

1 opmerking: